Moldova
Misterele accidentului de pe viaduct: BMW-ul verde care a strivit-o pe Marcela avea numărul de înmatriculare al unui BMW alb
Automobilul BMW verde, care la începutul acestei luni a lovit o tânără pe viaductul din Chișinău, lăsând-o fără picioare, participa cel mai probabil la o cursă ilegală de mașini și purta numerele de înmatriculare ale unui vehicul de aceeași marcă, dar de altă culoare. Iar șoferul care a provocat accidentul a deținut în anii trecuți o funcție importantă în cadrul companiei la care activa acum victima.

Jurnal.md a discutat cu toate părțile implicate în acest caz și a descoperit mai multe lucruri interesante, dar și importante.
În noaptea de 5 spre 6 februarie, puțin după miezul nopții, Marcela Paladi (Moleșteanu) și Ana-Maria Căpățână, două prietene care își doreau să se angajeze la o companie moldo-americană, se întorceau acasă, după ce fuseseră în ospeție la o amică. Veneau de la Botanica cu mașina Volvo a Anei, care șofa atent, căci afară ningea. Au ajuns pe viaduct și înaintau pe banda din mijloc a carosabilului, când, pe neprins de veste, mașina lor a fost lovită puternic în spate de un Volkswagen.
Șoferul acestei mașini și-a cerut scuze de la cele două tinere, explicându-le că automobilul său era echipat cu anvelope de vară, și a rămas să aștepte poliția. Atunci fetele au aprins luminile de avarie și au ieșit afară, pentru a instala pe șosea triunghiul de semnalizare. Marcela s-a apropiat de portbagaj, în timp ce Ana se afla la o distanță mică, în dreapta ei.
Așa își amintesc cele două tinere despre începutul calvarului din acea noapte, care a continuat fără întârziere. Iată cum își amintește Marcela momentul în care a apărut BMW-ul care a nenorocit-o:
„Am ajuns la portbagaj și chiar atunci, în câteva milisecunde, am auzit impactul și am văzut cum mașina noastră zboară înainte la câțiva metri, iar eu zburam din urma ei. Am simțit o durere năucitoare și am căzut jos… Am fost strivită între mașina care mă lovise și mașina noastră. Chiar să fi fost cu fața spre el, nu aș fi reușit să mă dau la o parte, pentru că nu s-a auzit nici frâna. El nici nu a frânat”.
Cu alte cuvinte, fiind prinsă între cele două mașini, Marcela și-a pierdut în aceeași clipă ambele picioare.
„Când am simțit durerea, să vă spun sincer, nici nu doream să mă uit în partea de jos. Capota BMW-ului era plină de sânge și nu a fost atât de dificil să-mi dau seama că nu mai am picioare”, adaugă Marcela.
Și prietena sa a fost lovită de BMW-ul verde, însă traumele suportate de aceasta au fost mult mai ușoare.
„Când Marcela a fost strivită, eu am fost aruncată jos. Din cauza șocului, nu simțeam durere și cineva m-a ajutat să mă ridic. Am fost traumatizată la șold și la genunchi și acum mă restabilesc”, afirmă Ana-Maria Căpățână.
Stupefiați de cele văzute, șoferii mai multor mașini s-au oprit pentru a-i veni în ajutor Marcelei. Încercând să-i oprească sângerarea, un bărbat i-a legat niște plăci la bucățile rămase din picioare. La rândul său, șoferul BMW-ului verde s-a apropiat de ea și i-ar fi spus doar că nu a observat-o.
„Îmi amintesc foarte vag, căci tot la ce mă gândeam în acele clipe era să supraviețuiesc. El mi-a spus că nu m-a văzut, cu toate că nu înțeleg cum alte mașini ne ocoleau pe benzile din dreapta și din stânga și numai el nu m-a văzut nici pe mine, nici lumina de avarie, nici mașina noastră. Singura explicație poate fi că avea o viteză atât de mare, încât nu a putut evita impactul”, consideră Marcela.
Ana susține că a avut o discuție mai neplăcută cu șoferul BMW-ului, după ce a venit și poliția:
„El le spunea polițiștilor că a mers fără viteză și că noi nu am pornit avaria. M-am dus să-l întreb de ce minte și el, destul de agresiv, mi-a spus: „Cu tine o să vorbim mâine”. A doua zi mi-a cerut numărul de telefon al părinților Marcelei și atât”.
În drum spre spital, își mai amintește Marcela, medicii din ambulanță au cântat tot drumul, pentru a o menține conștientă, fapt pentru care le mulțumește și astăzi. Inițial ea a fost internată la terapie intensivă, iar acum se află în secția ortopedie.
În acest mod, Marcela Paladi (Moleșteanu), fostă dansatoare, a rămas la vârsta de 25 de ani fără picioare, care i-au fost rupte mai sus de genunchi. Cu toate acestea, ea nu și-a pierdut curajul și promite că va veni timpul când va alerga iarăși. Potrivit surorii sale, Livia Paladi, pentru aceasta este nevoie de proteze moderne, care pot fi cumpărate și instalate în Germania, dar care costă sute de mii de euro. Iar pentru a ține piept cheltuielilor, Marcela cere suport financiar de la toți cei care pot să o ajute. „VREAU SĂ TRĂIESC! M-am născut a doua oară la terapie intensivă, în momentul când mi-am revenit”, a scris ea pe rețelele de socializare.
Deocamdată, nimeni dintre autorități nu i-a venit în ajutor Marcelei, în afară de Primăria Chișinău, care i-a alocat 250 de mii de lei. Livia Paladi spune că și multe alte persoane au donat sume importante de bani pentru sora sa, care încă nu-i ajung pentru tratamentul necesar.
În schimb, șoferul BMW-ului verde, deși are numărul de telefon al lui Ion Paladi, tatăl Marcelei, s-a limitat să-i trimită acestuia doar un sms.
„Peste câteva zile după accident, eram la anchetator, când șoferul mi-a scris un mesaj că-și recunoaște vina și, dacă avem nevoie de finanțe, poate să ajute. I-am răspuns că-s ocupat și să revină mai târziu, dar nu a mai dat niciun semn. Dumnezeu cu dânsul, să nu creadă cineva că vreau să-l bat, nu, eu am grijă de copilul meu și n-am ce căuta prin pușcării. Este lege și cred că mai sunt oameni sănătoși la procuratură și în judecătoriile noastre. Dacă va vrea să dea bani, n-am să refuz, dar n-am să umblu din urma lui. În cel mai rău caz, o să iau un credit de la bancă, că nu mie îmi trebuie, ci copilului. Dacă aș putea, i-aș da și picioarele mele copilului, că are 25 de anișori”, ne-a relatat Ion Paladi.
Numărul de înmatriculare al BMW-ului verde aparține unui BMW alb
Jurnal.md a aflat că șoferul din acea noapte a BMW-ului verde este Gheorghe Begu, specialist în domeniul IT, care în trecut ar fi lucrat în SUA și în Italia, după cum afirmă foștii săi colegi. Iar în anii trecuți a fost manager de proiect la aceeași companie moldo-americană, la care a activat până la accidentul de pe viaduct și Marcela și unde a încercat anterior să se angajeze și Ana-Maria Căpățână. Cu toate acestea, el nu se cunoștea cu victimele. În prezent, Begu activează la o altă companie specializată în IT.
În Registrul de stat al transportului se arată că Gheorghe Begu are două mașini BMW, una de culoare albă și alta de culoare roșie. În mod inexplicabil, BMW-ul verde, care i-a rupt picioarele Marcelei, purta numărul de înmatriculare LEE 7, după cum se vede și din imaginile de la locul accidentului. De fapt, acest număr aparține BMW-ului alb al lui Begu, fabricat în 2014, pe care el îl deține din 2021. Interesant este și faptul că atât automobilul alb, cât și cel verde, sunt din seria 4 a mărcii BMW.
Pentru a înțelege ce stă la mijloc, Jurnal.md a căutat explicații de la poliție, dar nu a reușit să afle nimic mai mult. Întrebat dacă permisul de conducere al lui Begu a fost suspendat, Valeriu Vițelaru, ofițerul de urmărire penală în dosarul cu privire la accidentul de pe viaduct, a refuzat să răspundă. Marin Garaz, șeful Direcției de Poliție Chișinău, nu a răspuns la apelurile noastre. Doar Diana Fetco, ofițer de presă al Inspectoratului General de Poliție (IGP), ne-a spus că retragerea permiselor de conducere ține doar de competența instanțelor de judecată și că poliția lucrează foarte conștiincios în acest caz:
„Este o tragedie, într-adevăr, și vă asigur că pe linia polițienească se activează absolut conform legii și nu merită de venit cu interpretări”, a menționat Diana Fetco.
Șoferul ar fi fost treaz și ar fi participat la curse auto ilegale
Un detaliu foarte important am reușit să aflăm de la tatăl Marcelei și anume că expertiza narcologică, la care a fost supus Gheorghe Begu după accident, a constatat că acesta era treaz. Faptul respectiv trezește și mai mari dubii cu privire la faptul că șoferul nu a observat în fața sa nici mașina Anei, nici pe Marcela.
Mai mult, Ion Paladi ne-a atras atenția că a aflat din unele surse din poliție că Gheorghe Begu ar fi fost sancționat în repetate rânduri de oamenii legii pentru depășirea vitezei. Prin urmare, tatăl Marcelei se arată convins că șoferul care i-a schilodit fiica ar fi participant la curse ilegale de mașini.
„În Chișinău sunt locuri unde nu-s camere video la șosea și ei plătesc la poliție ca să le dea undă verde câteva ore, ca să aiurească pe acele străzi. Pe viaduct, până la Mall, nu-s camere și era locul potrivit pentru ei. Despre Begu, am aflat că toată vremea era agresiv prin oraș și nu prea stătea bine cu poliția rutieră. El oficial are amenzi, dar neoficial presupun că a mai plătit mulți bani polițiștilor”, susține Ion Paladi.
În aceeași ordine de idei, tatăl Marcelei consideră că BMW-ul verde, implicat în accident, era dotat cu toate cele necesare pentru curse auto ilegale: „El pregătesc mașinile special, cu motoare puternice, că să aibă și viteză mai mare”.
„O încălcare gravă – dacă în pașaportul tehnic e scris că mașina e albă, înseamnă că albă trebuie să fie și nicidecum verde”
Dacă tatăl Marcelei are dreptate, nu se exclude că șoferul ar fi schimbat numărul de înmatriculare de la BMW-ul său alb la BMW-ul verde, identic ca marcă și serie, dar pregătit pentru curse. De asemenea, putem presupune că Begu și-ar fi vopsit automobilul, dar în cazul acesta ar fi trebuit să-și schimbe neapărat pașaportul tehnic al mașinii, susține Iurie Podarilov, fost șef al IGP.
„Mai degrabă a fost folosit numărul de la altă mașină, pentru că e prea scump să revopsești o mașină. Și mai ales în culoare verde, care e mai puțin populară decât cea albă. Trebuie de verificat codul VIN al mașinii, adică numărul caroseriei, pentru a înțelege dacă e aceeași mașină sau două diferite. Dar chiar dacă își vopsește mașina, oricum trebuie numaidecât să-i schimbe și pașaportul tehnic. Altfel, este o încălcare destul de gravă a Regulamentului circulației rutiere. Pentru că, dacă în pașaportul tehnic e scris că mașina e albă, înseamnă că albă trebuie să fie și nicidecum verde”, a menționat fostul șef al IGP.
Menționăm că vopsirea integrală a unei mașini, potrivit site-urilor de specialitate, costă aproape două mii de euro.
Aceeași sursă afirmă că procurorii ar fi putut solicita din start instanței de judecată suspendarea permisului de conducere al lui Gheorghe Begu.
„Imediat după pornirea urmăririi penale, dacă sunt motive și există riscuri, procurorul solicită instanței de judecată aplicarea măsurii preventive sub formă de ridicare provizorie a permisului de conducere. Dacă șoferul este beat, permisul i se ridică la fața locului și materialul este expediat în instanța de judecată, cu demers privind aplicarea sancțiunii. Dacă șoferul e treaz, acest lucru rămâne la discreția organului de urmărire penală”, a adăugat Podarilov.
„Mulțumesc, la revedere”
Solicitat de Jurnal.md, Gheorghe Begu a refuzat categoric să vorbească despre accidentul de pe viaduct:
„Nu, sigur că nu putem vorbi. Sigur că nu. În primul rând, nu știu de unde aveți numărul meu de telefon. În al doilea rând, nu vreau să dau nicio declarație la moment.”
Când i-am sugerat că ar fi mai bine să ne răspundă la întrebări acum, decât să solicite apoi dreptul la replică, Begu s-a arătat iritat:
„Dvs. nu trebuie să-mi dați dreptul la replică. Eu îmi știu drepturile. Și vă spun că dvs nu puteați să mă telefonați pe telefon privat. Mulțumesc, la revedere.”
Amintim în context despre soarta altor două dosare penale cu privire la unele accidente rutiere cu final tragic. Primul caz a avut loc pe 2 decembrie 2022, la Fălești, când o femeie a tamponat cu mașină o minoră, care a decedat. Pe 27 decembrie, dosarul era deja expediat în judecată, iar zilele trecute șoferița a fost condamnată la patru ani de închisoare.
Al doilea caz datează din anul 2018, când pe bulevardul Dacia, în apropiere de Băcioi, un BMW a șters de pe șosea o mașină Mazda, care în urma impactului s-a rostogolit de câteva ori și tot un minor și-a pierdut viața. Sergiu Borș, tatăl victimei și șoferul Mazdei, spunea că BMW-ul, cu numărul de înmatriculare BOSS 5, a apărut de asemenea pe neprins de veste. În acest caz, urmărirea penală a fost tergiversată până în anul 2021, când dosarul a ajuns în judecată, și nici până astăzi încă nu a fost pronunțată o sentință. Iar șoferul BMW-ului se folosește și astăzi de permisul de conducere. Presa scria că și el ar fi participat la curse auto ilegale.
Moldova
/VIDEO/S-a lăsat cu sancțiuni: Mai mulți șoferi au fost prinși în stare de ebrietate la volan.
Controale nocturne în nordul și centrul țării. Inspectorii de patrulare au inițiat acțiuni de verificare a respectării regulilor rutiere, iar în urma acestora au descoperit mai multe cazuri de conducere sub influența alcoolului.

În raionul Sîngerei, un bărbat de 34 de ani, a fost depistat cu 1,23 mg/l alcool în aerul expirat, ceea ce reprezintă o concentrație de circa opt ori peste limita legală admisă. În raionul Glodeni, polițiștii au oprit un șofer de 63 de ani, care avea 1,09 mg/l alcool în aerul expirat. Tot în noaptea de 22 august, o femeie de 40 de ani, din Bălți, a fost surprinsă conducând pe traseul din localitatea Ulmu cu 0,91 mg/l alcool. În același timp, în satul Pojoreni, un bărbat de 56 de ani, aflat la ghidonul unui ATV, a fost testat cu aparatul Drager și avea 0,97 mg/l alcool în aerul expirat.
Toate unitățile de transport au fost ridicate și duse la parcarea specială a poliției, pentru a fi supuse măsurilor legale necesare. Trei dintre șoferi sunt cercetați penal pentru conducerea vehiculului în stare de ebrietate avansată, în timp ce conducătorul ATV-ului urmează a fi sancționat contravențional.
Moldova
Urmărire ca-n filme la Vulcănești: Un șofer beat, prins cu sute de haine de contrabandă.
Scene ca în filmele de acțiune în raionul Vulcănești, în apropierea satului Cișmichioi. Un șofer de 39 de ani a pus pe jar ofițerii Echipelor Mobile ale Serviciului Vamal, după ce a refuzat să oprească la somațiile funcționarilor vamali.

În loc să tragă pe dreapta, individul a accelerat și a încercat să scape de vameși. Cursa periculoasă s-a încheiat brusc, după ce vehiculul a fost proiectat într-un șanț, în afara carosabilului.
Mașina a fost escortată la postul vamal Cahul, unde, în urma verificărilor, inspectorii au descoperit aproximativ 450 de articole vestimentare cu inscripții de brand. Produsele erau transportate în cantități comerciale, însă fără documente de proveniență legală. Întreaga marfă a fost ridicată și este pasibilă de confiscare, iar automobilul a fost reținut și plasat într-o parcare specială.
Pe lângă riscul de sancțiuni contravenționale pentru contrabandă, șoferul s-a ales și cu un alt dosar. La fața locului a fost chemat un echipaj al Inspectoratului Național de Patrulare, care a constatat că bărbatul se afla în stare de ebrietate în momentul incidentului.
Autoritățile urmează să stabilească toate circumstanțele și să decidă măsurile legale care se impun.
Moldova
Accident grav în capitală: Un motociclist de 24 de ani a ajuns la spital
O manevră riscantă l-a dus direct pe patul de spital. Un motociclist în vârstă de 24 de ani a avut nevoie de asistență medicală în urma unui accident rutier.

Totul a avut loc în seara de 21 august, puțin după ora 20.00, pe Bulevardul Traian din sectorul Botanica al capitalei. Martorii de la fața locului spun că totul s-ar fi întâmplat după ce motociclistul ar fi încercat să depășească o mașină, dar s-a lovit în alta.
„Unul cu motocicleta a vrut să-l întreacă pe acesta cu Porche-ul negru, s-a lovit în el și l-a aruncat în al Porche. Un băiat tânăr, văd că! În șlapi la volan. Au sărit șlapii din picioare! ”, a declarat unul dintre martori care a filmat consecințele impactului cu telefonul și a distribuit imaginile pe rețelele sociale.
La fața locului a intervenit un echipaj al poliției, dar și ambulanța. Potrivit datelor oferite de către ofițerul de presă al Poliției Capitalei, Cristina Talpă, la ghidonul motocicletei se afla un tânăr de 24 de ani, care s-a tamponat cu un automobil condus de un bărbat de 55 de ani. În urma impactului motociclistul a fost transportat la spital pentru investigații medicale. Toate circumstanțele producerii accidentului urmează a fi stabilite.
-
Moldova3 zile în urmă
Momentul accidentului teribil de la Strășeni, în care a murit violonista de 24 de ani, surprins de camere. Șoferul microbuzului – plasat în arest preventiv
-
Moldova2 zile în urmă
Clipa dinaintea dezastrului. Imagini filmate din microbuzul implicat în accidentul fatal de la Strășeni
-
Moldova5 zile în urmă
/VIDEO/ Deposedată de 100 de mii de lei: O femeie a căzut în plasa escrocilor, după ce i-au fost promise câștiguri fabuloase, în mediul online.
-
Moldova4 zile în urmă
Alcoolul la scăldat a mai făcut o victimă: Un tânăr a murit în timpul scăldatului într-un iaz din orașul Sîngerei.
-
Moldova5 zile în urmă
Nu avea lumini și vestă reflectorizantă: Un conducător de tricicletă a murit, fiind tamponat din spate de un camion.
-
Moldova4 zile în urmă
A trăit clipe de groază: O minoră a fost izbită în plin de un motociclist fără permis de conducere.
-
Moldova2 zile în urmă
/VIDEO/ Încălcările în trafic, filmate de sus: Polițiștii au surprins, cu ajutorul dronelor, zeci de abateri în mai puțin de două ore.
-
Moldova4 zile în urmă
Accidentele grave se țin lanț: Doi oameni au ajuns la spital în urma unui accident grav, la Ialoveni.