Rețele de socializare

Moldova

Fiecare a cincea angajată este supusă hărțuirii sexuale la locul de muncă

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a supus dezbaterilor publice, pe particip.gov.md, un proiect de lege care prevede modificarea unor acte legislative și care are ca scop revizuirea cadrului legislativ național privind hărțuirea sexuală la locul de muncă și studii. Alina Andronache, reprezentata Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, a spus că proiectul de lege este unul foarte necesar.

Publicat

Potrivit proiectului, forme subtile de hărțuire sexuală la locul de muncă sunt privirile nepotrivite, îmbrățișările fără permisiune, glumele și limbajul cu conotație sexuală, iar formele grave de hărțuire sunt: cerința de a întreține relații sexuale pentru recompensă, folosirea forței sau a amenințărilor pentru a avea relații sexuale etc, transmite IPN.

În proiect se spune că Inspectoratul de Stat al Muncii este responsabil de controlul respectării de către angajator a prevederilor incluse în Codul Muncii, care prevede obligația angajatorului de a întreprinde măsuri de prevenire și combatere a hărțuirii sexuale. Însă, potrivit proiectului, din Cod lipsesc prevederi care ar responsabiliza și penaliza angajatorii care cunosc despre existența actelor de hărțuire în cadrul întreprinderii, dar nu întreprind măsurile necesare pentru a face ceva, dar pot obstrucționa procesul de raportare a acestor cazuri.

Proiectul prevede completarea Codului educației cu un capitol – prevenirea și eliminarea hărțuirii sexuale în instituțiile de învățământ. Se propune crearea unui mecanism de raportare a cazurilor de hărțuire sexuală, în baza căruia va fi dezvoltat cadrul normativ secundar și modificat Codul de etică al cadrului didactic. În prezent, cadrul legal nu obligă instituțiile de învățământ să adopte proceduri interne de combatere a hărțuirii sexuale, fapt ce face dificilă prevenirea fenomenului. Totodată, măsurile, acțiunile sau instrumentele de combatere a fenomenului hărțuirii sexuale în rândul persoanelor ce-și fac studiile în învățământul superior, nu sunt clar reflectate în Codul Educației.


De asemenea, se propune completarea Legii cu privire la avocatură, a Legii cu privire la organizarea activității notarilor și a Legii privind executorii judecătorești, cu prevederi referitoare la hărțuirea sexuală la locul de muncă. Acestea urmează să fie completate cu atribuții privind elaborarea și diseminarea regulamentelor de prevenire a hărțuirii sexuale și discriminării. Totodată, se impune necesitatea amendării Codului Contravențional, propunerile fiind înaintate Ministerului Justiției pentru analiză și promovare.

Alina Andronache, reprezentata Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, a spus pentru IPN că proiectul de lege este unul foarte necesar și că acesta este pentru a doua oră supus dezbaterilor publice. Centrul pe care îl reprezintă de mai mulți ani vine cu recomandări de ajustare a cadrului național legislativ pe acest segment. Au fost făcute studii analitice, expediate propuneri și s-a insistat ca în planurile de acțiuni ale ultimelor guverne prevenirea si combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și studii să fie o prioritate.

Alina Andronache afirmă că despre impactul proiectului de lege se va putea discuta doar după ce va fi formulată ultima variantă. „Ceea ce se regăsește acum în proiect în domeniul educațional nu este suficient. Vom analiza minuțios tot proiectul și vom reveni cu o poziție publică și cu propuneri exacte de amendamente”, a spus Alina Andronache.


În nota informativă a proiectului se spune că fiecare a cincea femeie angajată din Republica Moldova este supusă unor forme subtile de hărțuire sexuală la locul de muncă, iar patru femei din 100 se confruntă cu forme grave de hărțuire sexuală la locul de muncă. Studiile realizate în domeniu arată că hărțuirea sexuală afectează sănătatea fizică, psiho-emoțională, dar și mediul profesional. Fenomenul afectează calitatea muncii prestate, influențând negativ și performanțele în domeniul educațional.

Advertisement

Moldova

/VIDEO/ Conserve „cu surprize” din Europa: 9 kilograme de mefedronă, descoperite de ofițerii INI.

O rețea de traficanți a transformat conservele de fructe în ascunzători pentru câteva kilograme de narcotice. Polițiștii antidrog au destructurat o rețea care aducea substanțe interzise în Moldova prin transporturi de colete din Europa.

Publicat

Potrivit informațiilor, pe parcursul a trei luni, oamenii legii au monitorizat activitatea suspecților. Informațiile operative au condus la percheziționarea unui oficiu din Chișinău, administrat de un bărbat de 42 de ani din Ceadîr-Lunga, care gestiona transportul coletelor. În interior, oamenii legii au descoperit un colet cu recipiente metalice, camuflate sub forma unor conserve de fructe. În acestea se aflau 3 kilograme de mefedronă, ascunse în pachete ermetic închise.

Pentru a masca substanțele narcotice, traficanții au umplut unele recipiente cu prezervative pline cu apă, menite să creeze impresia că borcanele conțin produse alimentare lichide.

Drogurile erau transportate din Europa spre Republica Moldova cu autocare care traversau punctul vamal Leușeni–Albița.


Într-o altă acțiune, trei bărbați cu vârste de 21, 23 și 31 de ani au fost reținuți în flagrant, după ce au ridicat un colet similar ce conținea alte 6 kilograme de mefedronă, ascunse în șase borcane.

Operațiunea de reținere s-a desfășurat cu suportul mascaților de la „Fulger”. În total, polițiștii au ridicat 9 kilograme de mefedronă, cu o valoare estimată la peste 6 milioane de lei.

Cei trei suspecți au fost reținuți pentru 72 de ore, iar autoturismul cu care se deplasau a fost ridicat în vederea sechestrării. Potrivit legii, persoanele implicate riscă până la 15 ani de închisoare.


Polițiștii și procurorii Procuraturii Chișinău, Oficiul Ciocana continuă investigațiile penale.


Citește mai departe

Moldova

Nori negri de fum, la Bălți: O semiremorcă încărcată cu cabluri a fost mistuită în totalitate de foc.

Panică în capitala de nord a țării. Nori de fum dens și negru au împânzit aerul. Și asta, după ce o remorcă a luat foc. Totul s-a întâmplat în amiaza zilei de 31 octombrie în orașul Bălți. În jurul orei 11:45 a pervenit un apel la serviciul unic 112 precum că pe strada Industrială flăcările au cuprins remorca unui autocamion, parcată pe teritoriul unei întreprinderi.

Publicat

La fața locului au fost îndreptate patru echipe de salvatori și pompieri. Ajunși, angajații IGSU au constatat că arde o semiremorcă încărcată cu cabluri, fara captractor. În imaginile surprinse de mai mulți martori și publicate ulterior pe rețelele sociale se poate vedea cum un nor de fum negru și dens se ridică spre cer. Acesta putea fi văzut de la o distanță chiar și de câțiva kilometri.

Datorită intervenției operative ale pompierilor, incendiul a fost localizat către ora 11:50 și lichidat complet către ora 12:05. În urma arderii au fost distruse bunurile materiale încărcate. Potrivit ofițerului de presă din cadrul IGSU, Liliana Pușcașu, din fericire, în urma celor întâmpate nici o persoană nu a avut de suferit.

Cauza și circumstanțele producerii incendiului urmează a fi stabilite de specialiști în cadrul unei anchete demarate.



Citește mai departe

Moldova

Viteză scump plătită pe traseul M-1: Un șofer a rămas fără permis, după ce a fost surprins circulând cu 165 km/h.

Viteză extremă pe șoseaua Chișinău–Dubăsari! Un șofer grăbit a fost surprins de polițiștii de la Secția Escortă și Misiuni Speciale a Inspectoratului Național de Securitate Publică, în timp ce circula cu nu mai puțin de 165 de kilometri pe oră, mult peste limita legală, pe traseul M-1.

Publicat

Bărbatul de 33 de ani, aflat la volanul unui autoturism de lux, a fost imediat oprit și documentat conform legislației în vigoare. Pentru fapta sa, el riscă o amendă de 2.500 de lei și suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de până la 45 de zile.

Reprezentanții Inspectoratului Național de Securitate Publică amintesc șoferilor: conducerea cu viteză excesivă reprezintă un pericol real pentru viață și pentru siguranța celorlalți participanți la trafic. Respectarea limitelor de viteză reduce riscul accidentelor grave și salvează vieți.


Citește mai departe

topul săptămânii